تبلیغات
نت و آکورد و آکادمی موسیقی
تئوری موسیقی و هارمونی // 12:57 ب.ظ - جمعه 11 اسفند 1391

آموزش نت خوانی (الفبای موسیقی)

نت خوانی اموزش نت خوانی اموزش موسیقی اکادمی موسیقی تئوری موسیقی نت موسیقی اموزش نوازندگی
الفبای موسیقی نت نام دارد. نت یا نوت، در موسیقی به دو معنی بکار می‌رود:
یکی به معنی واحد صدائی با فرکانس ثابت که نامی بر آن گذاشته شده، که در متون کهن فارسی به آن نغمه می‌گویند. دیگری به معنی نمایش یا نشانه نوشتاری هر یک از این صداها است.در معنی اول نت‌ها هفت نام برای نوشتن اصوات موسیقایی هستند. در ایران به پیروی از فرانسه و ایتالیا نت‌ها به این صورت نام‌گذاری می‌شوند: دو - ر - می - فا - سل - لا - سی (do, re, mi, fa, sol, la, si). روش‌های نام‌گذاری دیگر نیز وجود دارد که نت‌ها را با اصطلاحات «A, B, C, D, E, F, G» عنوان می‌کنند. در این روش A همان نت «لا» (la) است.


این نام‌ها بیانگر نواک اصوات است. در معنی دوم، برای مکتوب کردن اصوات موسیقی، این صداها را طبق قواعد خاصی بین یا روی پنچ خط افقی می‌نویسند که به نام خطوط حامل شناخته می‌شوند. خطوط حامل از پایین به بالا شمرده می‌شوند، به این معنی که نتی که روی خط پایین‌تر نوشته شود، صدایی بم‌تر از نتی دارد که بر روی خط بالاتر نوشته شده‌است. به این ترتیب نام نت از روی جائی‌که روی خط‌های حامل قراردارد مشخص می‌شود. دیگر مشخصات نت مانند طول آن (مدت زمان امتداد یافتن آن صدا) و غیره را نیز با شکل‌های قراردادی که برای نت طرح شده نمایش می‌دهند. نت‌های متوالی را از چپ به راست می‌نویسند. دانشی که به قواعد نوشتن نت‌های موسیقی و مقولات مرتبط با آن می‌پردازد، تئوری موسیقی نام دارد.

در شکل زیر توالی نت‌ها نشان داده شده‌است. این نت‌های مختلف که به شکل دایره‌های کوچکی (بعداز کلید سل) رسم شده‌اند. به این دلیل که نت‌ها در اینجا به شکل دایره‌های کوچک هستند، پس طبق قرار داد هر کدام از آنها دارای زمانی معادل ۴ ضرب است. در اصطلاح موسیقی، هر نتی که به شکل دایره‌ای کوچک باشد گرد نام دارد. نت‌ها در این تصویر به ترتیب از چپ به راست روی پنج خط حامل نوشته شده‌اند که به همین صورت نیز (از چپ به راست) خوانده می‌شوند.


ادامه  در ادامه مطلب

پیشینه ( تاریخچه ) نام گذاری نت ها:

گوییدو دآرتسو (۱۰۵۰-۹۹۰، Guido d'Arezzo)، کشیشی فرانسوی، ساکن ایتالیای قرن ۱۱ میلادی، برای نخستین بار نام این نت‌ها را بر اساس سروده‌ای مشهور به سرود سن ژان که گویا خود برایش آهنگی ساخته بود انتخاب کرد:

Ut queant laxis resonare fibris Mira gestorum famuli tuorum Solve poluti labireatum Sancte Johannes

در این دوران موسیقی شش‌هجایی بود و در سده‌های پس از آن بود که «سی» بر آن افزوده شد و هجای «دو» جایگزین «اوت» شد.

کشش های زمانی نت ها :

گرد: زمان آن ۴ ضرب است.

سفید: زمان آن ۲ ضرب، یا ۱/۲ گرد(معادل نصف کشش زمانی گرد)است.

سیاه: زمان آن یک ضرب، یا ۱/۴ گرد(معادل ۱/۴ کشش گرد)است.

چنگ: زمان آن نیم ضرب، یا ۱/۸ گرد(معادل ۱/۸ کشش گرد)است.

دولاچنگ: زمان آن ۱/4 ضرب، یا ۱/۱۶ گرد(معادل ۱/۱۶ کشش گرد)

سه‌لاچنگ: زمان آن ۱/8 ضرب، یا ۱/۳۲ گرد(معادل ۱/۳۲ کشش گرد)

چهارلاچنگ: زمان آن ۱/16 ضرب، یا ۱/۶۴ گرد(معادل ۱/۶۴ کشش گرد)

سکوت ها:

در موسیقی، همانگونه که نت‌ها دارای زمان و کشش هستند، سکوت‌ها نیز دارای زمان و کشش می‌باشند.برای اندازه گیری سکوت‌ها نیز از علائمی استفاده می‌شود.

شکل، نام و معنای هر کدام از این علائم به شرح زیر است:

سکوت گرد- زمان آن ۴ ضرب سکوت است.

سکوت سفید- زمان آن ۲ ضرب سکوت، یا ۱/۲ سکوت گرد(معادل نصف کشش زمانی سکوت گرد)است.

سکوت سیاه- زمان آن یک ضرب سکوت، یا ۱/۴ سکوت گرد(معادل ۱/۴ کشش سکوت گرد)است.

سکوت چنگ - زمان آن نیم ضرب سکوت، یا ۱/۸ سکوت گرد(معادل ۱/۸ کشش سکوت گرد)است.

سکوت دولاچنگ - زمان آن ۱/۴ ضرب سکوت، یا ۱/۱۶ سکوت گرد(معادل ۱/۱۶ کشش سکوت گرد)

سکوت سه‌لاچنگ - زمان آن ۱/ ۸ ضرب سکوت، یا ۱/۳۲ سکوت گرد(معادل ۱/۳۲ کشش سکوت گرد)

سکوت چهارلاچنگ - زمان آن ۱/۱۶ ضرب سکوت، یا ۱/۶۴ سکوت گرد(معادل ۱/۶۴ کشش سکوت گرد)

اکتاو:

به توالی ۷ نت به اضافه نت هشتمی که با نت اول هم نام باشد، اکتاو گفته می‌شود. مانند:

۱- دو ۲- ر ۳- می‌ ۴- فا ۵- سل ۶- لا ۷- سی ۸- دو

تعداد اکتاو در آلات موسیقی و سازهای مختلف متفاوت است.مثلآ پیانوها که به عنوان یکی از بزرگترین سازها از نظر مقدار اوکتاو و وسعت صوتی شناخته می‌شوند، غالبآ دارای ۷ اوکتاو هستند ویا گیتار کلاسیک که حدودا وسعت صدایی معادل 4 اکتاو دارد.

برای مطالعه ی بیشتر به کتاب تئوری بنیادی موسیقی(پرویز منصوری) مراجعه شود.

منابع:
فارابی، ابونصر. کتاب موسیقی کبیر. چاپ اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۳۷۵‏
تئوری بنیادی موسیقی،پرویز منصوری
وزیری، علینقی. تئوری موسیقی. انتشارات صفی‌علیشاه، ۱۳۷۱

برچسب ها : نت خوانی , اموزش نت خوانی , اموزش موسیقی , اکادمی موسیقی , تئوری موسیقی , نت موسیقی , اموزش نوازندگی ,

آخرین مطالب
» نت آهنگ پر پرواز شادمهر برای ویولن ( شنبه 28 اردیبهشت 1392 )
» نت آهنگ ترکی آنکارینین باغلاری(باغهای آنکارا) Ankaranın Bağlari ( شنبه 28 اردیبهشت 1392 )
» آکورد آهنگ عاشق شدم بنیامین بهادری ( سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 )
» آموزش موسیقی به صورت کاملا حرفه ای ( یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 )
» آکورد آهنگ روز جدایی 25 باند ( یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 )
» آکورد آهنگ دور آخر محسن چاوشی ( یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 )
» آکورد آهنگ خدا رو چه دیدی رضا صادقی ( یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 )
» آکورد آهنگ رگِ خواب محسن یگانه ( یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 )
» آکورد آهنگ بمون تا بمونم گوگوش ( یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 )
» آکورد آهنگ عاشقتم رضا صادقی ( یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 )
» آکورد آهنگ تو فرامرز اصلانی ( یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 )
» آکورد آهنگ دوست دارم خدا رضا صادقی ( یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 )
» آکورد آهنگ ستمگر محسن چاوشی ( یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 )
» آکورد آهنگ بخند رضا صادقی ( یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 )
» آکورد آهنگ تو دریایی آکادمی موسیقی گوگوش 2013 ( دوشنبه 12 فروردین 1392 )